Met het integrale actiebeheer krijg je grip op alle acties. Binnen de organisatie houd je zo alle acties in beeld. Voorkom losse actielijstjes en stimuleer zo de afhandeling. Bij overschrijding van de geplande einddatum ontvang je desgewenst een reminder.
In ISO2ACT is binnen het actiebeheer onderscheid gemaakt tussen de verschillende acties:
Herstelactie
Herstelacties oftewel directe acties zijn de correctieve acties.. Dit betreft nog symptoombestrijding; herstel of beperking van schade. Herstelacties vloeien voort uit de geregistreerde klantklachten (afhandeling), interne afwijkingen (oplossing), incidenten (directe veiligheidsacties) enz..
Corrigerende maatregel
Corrigerende maatregelen zijn maatregelen die men treft na oorzaakanalyse van een klantklacht, interne afwijking of incident. Dit met als doel om herhaling van het probleem te voorkomen. Let wel re-actief; om in de toekomst herhaling te voorkomen of in ieder geval de kans daarop sterk te verminderen. Dit is een specifieke verbeteractie die de oorzaak gaat wegnemen; genezen. De corrigerende maatregel evalueren we voordat we deze afsluiten.
Verbetermaatregel
De ‘algemene’ verbetermaatregel is preventief. Er heeft zich nog geen ongewenste situatie voorgedaan. Mogelijke risico’s worden onderkend en bij voorbaat geëlimineerd of beheerst. Kansen die zich voordoen gaan we benutten; de verbeter-ideeën. De verbetermaatregel evalueren we eveneens voordat we deze afsluiten.
Met het actiebeheer van ISO2ACT kan afscheid genomen worden van de diverse ‘losse’ actielijsten binnen je organisatie en creëer je grip op acties.